جواب های معما خود را در بخش نظرات این پست وارد کنید.

نظرات 21 + ارسال نظر
diamond 1390/11/29 ساعت 06:37 ب.ظ

سلام.میشه لطفا بازم معما بذارید؟

diamond 1390/11/30 ساعت 12:40 ب.ظ

سلام.جواب سوال اول:700
سوال دوم:301
سوال سوم:144
سوال سوم خیلی وقت گیر بود.البته اقای بهاءالدینی ربطی به هوش نداره.بلکه به مهارت های ریاضی مربوطه و پیدا کردن روابط.

کار شما واقعا تحسین برنگیزه

diamond 1390/11/30 ساعت 01:59 ب.ظ

اقای بهاءالدینی یک معما هست که اینشتین اون رو طرح کرده که وقتی که سوم دبیرستان بودم دوستم اون رو مطرح کرد.معما فکر کنم ۱۷ تا سوال داشت.می شه اگه پیداش کردین توی وب اونو بذارین تا یک باره دیگه روش فکر کنم.

بله معمای جالبیه‌‌!!! حتما این کار را انجام میدم.

diamond 1390/11/30 ساعت 04:03 ب.ظ

حالا غول معما ها رو گذاشتین.اگر فردا کوییز میکروب نداشتیم از همین الان روش فکر می کردم.ممنونم که اینقدر زود توی وب گذاشتینش.

بصیری فرد 1390/11/30 ساعت 05:15 ب.ظ

جواب این معما خانه سبز که مرد المانی در ان قهوه مینوشد و سیگار پرینس میکشد است.سخت نیست.کافیه بدونین از کجا شروع کنین.سپاسگزارم.سرگرمی خوبی بود.تقریبا ۴۰ دقیقه وقت گرفت.

سلام؛ یه مطلبی رو باید بگم اون هم این هست که خود انیشتین جواب معما را اعلام نکرده و جواب های اعلام شده توسط مردم جهان٬ درصد بندی شده است.در حدود ۸۰٪ مردم جهان جوابی مشابه جواب شما داشته اند. به هر صورت شما واقعا در زمان خوبی جواب داده اید من خودم در حدود یک روز براش وقت گذاشتم .ممنون از توجه شما

violet 1390/11/30 ساعت 09:30 ب.ظ

raste ke faghat 2 darsade mardom mitunan in ro hal konan?man khune ghermez be dast avordam.hala kodumesh doroste?

در مورد این معما شایعه های زیادی وجود داره و در ضمن برای آن جواب قطعی ای وجود ندارد. همان طور که در پاسخ به خانم بصیری فرد نوشتم 80% پاسخ دهندها به این معما،مرد آلمانی را انتخاب کرده اند ولی این به معنای آن نیست که جواب شما اشتباه باشد ممکن است جواب شما درست باشد

بصیری فرد 1390/12/01 ساعت 01:55 ق.ظ

اقای بهاءالدینی لطف بفرمایید معماها رو زود به زود داخل وبلاگ بذارین.سپاسگزارم.

سعی خودم را میکنم

diamond 1390/12/01 ساعت 06:49 ب.ظ

نا بینا کلاهش قرمزه و احتمالا بینا ها هم کلاهشون ابیه.دوم:میتونیم ۳ چراغ رو به ترتیب روشن کنیم اما با فاصله زمان زیاد. بعد با توجه به ترتیب دماشون میفهمیم به ترتیب کلید ها مال کدوم چراغ هست.سومی:ظرف ۹ لیتری را از اب پر میکنیم ۸ لیتر ان را با ظرف ۴ لیتری(۲بار)بر میداریم ۱لیتر باقی مانده را در ۴لیتری میریزیم.دوباره ۹لیتری را پر میکنیم و ۳لیتر را با بقیه ظرف ۴لیتری بر میداریم.۶لیتر در ظرف می ماند.

diamond ممنون از جوابات ولی مجبورم برای تایید یا رد جواب های شما صبر کنم تا بچه های دیگه هم جواب خودشونو بذارن.

سید محمد بهالدینی 1390/12/01 ساعت 07:44 ب.ظ

با سلام خدمت همکلاسی های گرامی در مورد تغییراتی که در این پست صورت میگرید. چون تعدادی از معما ها از این بخش حذف شد، تعدادی از جواب های مربوط به آنها هم حذف شد والبته نه همه آنها، در این مورد قصد یا عمدی نبوده سعی میکنم تا اگه معمایی از بخش حذف شد نظرات شما باقی بماند.منتظر نظرات سازنده شما هستم.

diamond 1390/12/01 ساعت 11:19 ب.ظ

ممنون که حواستون بود.

diamond 1390/12/02 ساعت 06:05 ب.ظ

سلام.اقای بهاءالدینی منتظر معما های جدیدتون هستم.اخه این بخش واقعا جالبه.

آقا یا خانم diamond فکرکنم به معمای شماره 5 اشتباه جواب دادید یک بار دیگر در مورد این معما فکر کنید

[ بدون نام ] 1390/12/16 ساعت 09:05 ق.ظ

به نظر من سوال ۹ و سوال ۱۱ معماها اصلا با منطق جور در نمی یاد.شما هم یکم روش فکر کنید.اصلا منطقی نیستن.علل خصوص شماره ۹.به هیچ وجه نمی شه گفت که خودش رو دار زده.سوال ۱۱ هم اگه ترتیب حذفیات عوض شه جواب سوال عوض می شه.

ناآرام 1390/12/18 ساعت 09:24 ب.ظ

سلام! بابت معماهای جالبی که انتخاب می کنید سپاسگزارم.
در حدی که هوش اندکم یاریم کرد جواب هایی که به ذهنم رسید رو ارائه دادم:

سوال۹: چون سوال فقط گفته روی سقف قلاب نبوده شاید قلاب رو دیوار بوده علاوه بر این لازم نیست از قدش بالاتر ببنده میتونه پایین ببنده نشسته خودشو دار بزنه.(درحال نشسته آویزون بشه.)
سوال۱۰(الف): به طور اتفاقی ۱۲تا رو به دو دسته۶تایی تقسیم میکنیم و دوتاشو میذاریم رو کفه ها(بار اول) هر کدوم سنگین بود برمیدارم برای ادامه کار ... ۶تای سنگین رو بازم اتفاقی به ۲دسته۳تایی تقسیم و مثل بار قبل وزن میکنیم(بار دوم) هرکدوم از ۳تایی ها که سنگین تر بود انتخاب میکنیم و ازش۲تا انتخاب می کنیم و مجدد توزین میکنیم(بار سوم) هر کدوم سنگین تر بود که قضیه حل شد اگرم هم وزن بودن سکه سومیه که توی توزین سوم شرکت نکرد سکه تقلبی ماست!

سوال۱۱:این که باید واضح باشه اگه اشتباه نکنم یکیش حتما ۴بوده و تازه چون پسربزرگه تونسته حدس بزنه حتما عدد برادرش ۴بوده.( چون از عدد خودش خبر داشته)

سوال ۱۲: نصف کردن ۱۷ شتر از محالاته پس اگر اشتباه نکنم احتمالا شاید شاید شاید امیرالمومنین(ع) یه شتر رو به ۱۷تا اضافه کرده بشه ۱۸تا بعد اگه دقت کنید به راحتی هم نصف میشه هم ثلث میشه هم یک نهم بعد هم ۹و۶و۲شتر به ترتیب به اون ها داده (مجموع۹و۶و۲ میشه۱۷تا) بعد اون یه شتره که اضافه کرده بودند درپایان کار باقی مونده؟اینطوری بوده؟

سوال۸:شبیه همون سکه هاست(۱۲) با این تفاوت که دسته ها ۴تایی و بعد ۲تایی میشن و برای تشخیص از بین دوتای آخری توپها رو همزمان به زمین میزنیم هرکدوم بالاتر بیاد سبک تر خواهد بود.
ضمن تقدیر مجدد بابت معماهای جالب کمال تشکر رو خواهم داشت هرچه زودتر ما رو از جواب معماها آگاه کنید.

ناآرام 1390/12/22 ساعت 11:18 ق.ظ

ببخشید اگه امکان داره جواب های معماها رو اعلام کنید.

سلام واقعیتش درگیر امتحان میکروبم سعی میکنم در اولین فرصت حتما این کار را انجام دهم.با تشکر از پی گیری شما.

ناآرام 1390/12/22 ساعت 12:26 ب.ظ

ببخشید بطور کلی عرض کردم به هیچ وجه قصد نداشتم در روند فعالیت هاتون خلل ایجاد کنم.
پس هر وقت که صلاح می دونید جواب ها رو بذارید. با تشکر.

موفق باشید.

سید محمد بهاالدینی 1390/12/27 ساعت 07:24 ب.ظ

پاسخ سوال 9

؟؟؟؟


پاسخ سوال 10

12 سکه را به 3 دسته 4 تایی تقسیم می کنیم و با انتخاب 2 دسته از آنها توزین اول را انجام می دهیم 2 حالت پیش می آید:

الف)2 دسته برابرند: پس دسته باقی مانده حاوی سکه تقلبی است. از بین 4 سکه این دسته 2 تا را انتخاب و توزین دوم را انجام می دهیم. اگر برابر بودند سکه تقلبی در بین 2 تای دیگر است، کافی است که یکی از آنها را با یک سکه معمولی بسنجیم(توزین سوم) که سکه تقلبی معلوم می شود. اگر برابرنبودند سکه تقلبی در بین همین 2 تا است، باز کافی است که یکی از آنها را با یک سکه معمولی بسنجیم(توزین سوم) که سکه تقلبی معلوم می شود.

ب) 2 دسته نا برابرند: یکی از 2 دسته حاوی سکه تقلبی است و مساله قدری سخت تراز حالت الف می شود . با خارج کردن 3 سکه از یک دسته و جابجایی 2 سکه از دسته دیگر به این دسته و افزودن 1 سکه معمولی به دسته دیگر توزین دوم را بین 2 دسته 3 تایی ایجاد شده انجام می دهیم .3 حالت پیش می آید:

ب-1) دو دسته برابرند
پس سکه تقلبی در بین 3 تای خارج شده است. با توجه به اینکه میدانیم از کدام دسته این 3 تا برداشته شده اند نوع نابرابری آن دسته در توزین اول سبکتر یا سنگینتر بودن سکه را معلوم می کند پس با توزین سوم، سکه تقلبی بین این 3 سکه معلوم می شود. یعنی 2 تارا با هم می سنجیم اگر برابر بودند سومی تقلبی است واگرنابرابربودند همانی که نوع نابرابری را داشته باشد تقلبی است.

ب-2) دو دسته نابرابری خلاف توزین اول دارند پس سکه تقلبی بین 2 سکه جابجا شده است که با توزین سوم معلوم میشود.

ب-3) دو دسته نابرابری مشابه توزین اول دارند. پس سکه های خارج شده وسکه های جابجا شده (*) سکه های معمولی هستند و سکه تقلبی بین آنهایی است که جابجا نشده اند. در کل از 8 سکه مشکوک 5 تا کنار می رود و 3 سکه مشکوک باقی می ماند. از دسته ای که 2 سکه دارد یکی را خارج می کنیم و1 سکه را به دسته دیگر منتقل می کنیم و در سمت دیگر 2 سکه معمولی می گذاریم توزین سوم را بین این 4 سکه انجام می دهیم .2 حالت پیش می آید:

ب-3-1) دو دسته برابرند پس سکه تقلبی سکه خارج شده است .
ب-3-2) دو دسته نابرابری خلاف توزین اول دارند پس سکه جابجا شده همان سکه تقلبی است.
ب-3-3) دو دسته نابرابری مشابه توزین اول دارند. پس سکه های خارج شده وجابجا شده سکه های معمولی هستند و سکه غیر این دو تقلبی است.


پاسخ سوال 11

جواب : بزرگه میگه نمیدونم، پس عدد وی 16 نیست چون اگر 16 بود با توجه به حاصلضرب اعلام شده فقط عدد 1 برای پسر کوچک باقی می ماند و در آن صورت می توانست به راحتی عدد پسر کوچک را بگوید. .....
B- کوچیکه میگه نمیدونم، پس عدد وی 1 و 16 نیست. چون اگر 1 بود فقط عدد 8 ، و اگر 16 بود فقط عدد 1 برای بزرگه باقی می ماند. .....
C- بزرگه میگه نمیدونم، پس عدد وی 1 و 8 نیست. .....
D- کوچیکه میگه نمیدونم، پس عدد وی 2 و 8 نیست. .....
در این لحظه که از بزرگه سوال میشود ، او تنها عدد باقی مانده برادرش را که 4 می باشد، میتواند اعلام کند!

سوال 12

حضرت نخست یک شتر از شتر های خود را برداشت و به آنها افزوده کرد تا پس از حل معما شتر خود را از آنها بردارد.آنگاه یک سوم شتر ها یعنی ۶ نفر را به اولی داد.یک دوم شترها یعنی ۹نفر را به دومی ویک نهم آنها یعنی ۲شتر را به سومی بطوری که جمع شتر ها سهمی آنان ۱۷=۹+۲+۶شترشد و خود شتر خویش را برداشت.


ناآرام ببخشید که منتظرتون گذاشتم شما به همه ی سوالات درست جواب دادید. در مورد سوال 9 هنوز جواب منطقی ی برای آن پیدا نکردم شاید جواب شما درست باشد.با تشکر از توجه شما

ناآرام 1390/12/28 ساعت 11:07 ق.ظ

سلام
ممنونم. خواهش می کنم شاید من عجله می کردم به هرحال شما مختارید هر وقت مایل هستید جواب بدید.

در مورد سوال ۹ یه جواب دیگه هم میشه داد اینکه بسته دور گردنش و به کمک پاهاش طناب رو کشیده که البته با توجه به صورت مساله ای که حضرتعالی نوشتید : (( حلق آویز )) نمیشه قابل قبول دونست.

خیلی عذرخواهی میکنم اما گویا جواب سوال ۸رو فراموش کردید که بذارید.

بازهم بابت معماهای خوبتون ممنونم.

ناآرام 1391/01/05 ساعت 09:52 ب.ظ

سلام
جواب سوال ۱۴:
فک کنم بستگی به اتوبوسش داره اگه از اتوبوس های شرکت واحد باشه که فقط یه طرف در داره قاعدتآ چون درش پیدا نیست باید به سمت (چپ) بره! اما اتوبوس های مسافربری قدیمی دو تا در داشتند یکی برای راننده یکی هم برای مسافرا مثل مینی بوس!

جواب سوال ۱۶:
قسمت ۱: از چپ به راست(f s s)

قسمت2: می تونیم روی علامت تساوی یه خط بکشیم که بشه علامت نامساوی (؟؟)

قسمت3: ( هیچ چی)

قسمت4: یه مستطیل کامل بکشیم سه تا خط هم کنارش بکشیم!!

ناآرام 1391/01/08 ساعت 09:36 ب.ظ

سلام
ببخشید میشه یه نکته ای جهت اطلاع حقیر و بقیه دوستان بگید که مدت زمانی که برای پاسخ دهی به هر معما میگذارید چقدر هست؟

من هرچی فکر کردم برای سوال ۱۵جوابی پیدا نکردم و به سوال ۱۳هم حقیقتش اعتقادی ندارم اما خیلی دوست دارم جواب این دو رو بدونم وبه علاوه از صحت یا عدم صحت جواب هایی که به سوال های ۱۴و۱۶ دادم آگاه بشم. ببخشید اما خیلی وقته این معماها رو گذاشتید میشه جواباشون رو اعلام کنید؟

با سلام به ناآرام
متشکر از اینکه این بخش را دنبال می کنید . معمولا برای گذاشتن جواب معما ها سعی می کنم تا افراد مختلف جواب های خودشان را بگذارند و بعد جواب ها را بگذارم بخاطر همین نمی توانم مهلت تعیین کنم . متشکر از پی گیری شما

سید محمد بهاالدینی 1391/01/10 ساعت 08:43 ب.ظ

با سلام

ج سوال ۱۳

سویچ ماشین را در اختیار پزشک می گذاریم تا هم پیرزن را به بیمارستان برساند و هم در مسیر مراقب او باشد خود شخص به همراه فرد ایده آل خود در ایستگاه منتظر اتوبوس باقی می ماند.

ج سوال ۱۴
بر مبنای در اتوبوس که در شکل مشخص نیست اتوبوس به سمت چپ حرکت می کند.

ج سوال ۱۵
معمای ساده ی است یک راهنمایی می کنم ابتدا نیم ساعت را اندازه بگیرید.

سوال ۱۶
۱- f s s حروف اول روزهای هفته
2- الف - خط کشیدن روی مساوی
ب - تبدیل یکی از علامت های جمع به عدد 4

3- بنویسیم (هیچ چی)

4- یه مستطیل کامل بکشیم سه تا خط هم در داخلش بکشیم

ناآرام متشکر از جوابهای صحصیح شما

ناآرام 1391/01/12 ساعت 09:58 ب.ظ

بابت راهنمایی تون ممنون.
فک کنم بشه اینطوری اندازه گرفت:
اول دوسر یکی از فیتیله ها و یک سر فیتیله دیگه رو آتیش میزنیم و شروع به سوختن میکنن وقتی فیتیله ای که دو سرش رو آتیش زدیم کامل سوخت نصف زمان مقرر ( یعنی نیم ساعت) طی شده پس به سرعت بدون اتلاف وقت سر دیگه فیتیله ای که از یک سمت میسوخت رو آتیش میزنیم و مثل حالت قبل چون از دو طرف می سوزه نصف زمان باقی مانده (یعنی ربع ساعت ) طی میشه.... ربع ساعت+نیم ساعت=سه ربع ساعت!!.....

ضمنآ ببخشید بطور کلی عرض کردم اگه باعث اذیت شدم عذرخواهی میکنم.

با سلام
نیازی به عذر خواهی شما نیست و اگر قرار هست کسی این کار را انجام دهد بنده هستم . بنا به مسئولیتی که قبول کردم باید خدمات بدهم و به قول معروف حق با مشتری می باشد.ممنون از توجه شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد