اهمیت دندان و دندانپزشکی

مسواک زدن به مدت دو دقیقه ودو بار در روز می تواند مانع از بروز بیماری های ریوی شود 

 

پژوهشگران علوم پزشکی در دانشکده   پزشکی دانشگاه   ییل  در  ایالات  متحد  آمریکا می گویند نتایج تحقیقات آنان نشان داده     است    که  شستن دندان به  ویژه قبل از خواب مانع  از بروز بیماریهای  ریوی می شود. آنان نتیجه گرفتند که رعایت بهداشت دندان‌ها در کاهش خطر بروز ذات‌الریه نیز موثر است .  

...

آنها دریافتند بیمارانی که به ذات الریه مبتلا می‌شوند تغییر فاحشی را  در ترکیبات       باکتریایی موجود در دهانشان تجربه می‌کنند.

دکتر سامیت جوشی دراین‌باره گفت: یافته‌های ما به بهبود روش‌های پیشگیری از  ذات‌الریه در آینده با مراقبت از باکتری‌های مفیدی که در محیط دهان زندگی می‌کنند، کمک خواهد کرد.

هرچند انجام مطالعات بیشتر در این زمینه مورد نیاز است، اما این اولین باری نیست که     رابطه بین بهداشت نامطلوب دهان و دندان  و  افزایش  خطر  بروز  بیماری‌های  تنفسی   مشاهده می‌شود.

ذات‌الریه عفونتی است که منجر به التهاب و پرشدن فضاهای داخل ریه و مجاری هوایی کوچک از مایع می‌شود.

تاکنون تحقیقات علمی مختلفی تاثیرات بهداشت دهان و دندان را در سلامت بدن به  اثبات رسانده بودند اما اکنون گروهی از دانشمندان مدرسه پزشکی دانشگاه ییل دریافتند که حفظ سلامت دهان می تواند از بیماریهایی که به دستگاه تنفسی حمله می کنند به ویژه ذات الریه جلوگیری کند.

به گفته این محققان مسواک زدن صحیح دندانها مانع عفونت حفره دهان می شود و با جلوگیری از تکثیر باکتریها در داخل دهان از توسعه بیماریهای ریوی التهابی پیشگیری می کند.

این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج ۳۷ بیمار بستری شده در بیمارستان این دانشگاه را به مدت بیش از یکماه رصد کردند.

این مشاهدات نشان داد تمام کسانی که به ذات الریه مبتلا شدند یک تغییر قابل ملاحظ  از ترکیبات باکتریایی را در دهان به ثبت رسانده بودند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: “این نتایج می توانند روش پیشگیری از ذات الریه را در آینده بهتر کند و با این کار بتوان باکتریهای خوبی که حضور آنها در دهان مثبت است   را حفظ کنیم.”

این پژوهشگران افزودند: “در طول ماههای زمستان همه ما به دلیل  کاهش  دما در  معرض سرماخوردگی، سرفه و ویروس‌ها قرار داریم. اما مردم به ویژه افراد نفوذپذیر باید به خاطر بسپارند که در این دوره سال حفظ  سلامت  حفره دهان می تواند  واقعاً به  پیشگیری از  این بیماریها کمک کند.”

به گفته این دانشمندان، کافی است که به مدت دو دقیقه و دو بار در روز  دندانها را  با     دقت مسواک زد و  برای  حفظ  بهداشت فواصل میان دندانها حداقل یکبار در روزازنخ    دندان استفاده کرد. همچنین مصرف غذاها و نوشیدینهای شیرین را کاهش داد.

نظرات 8 + ارسال نظر
Ago$tino.SPN 1390/11/30 ساعت 09:32 ق.ظ

ba tavajjo be inke faseleye lebas kharidanaye ma az faseleye mesvak kharidan hamoon kamtare... va roje labemoon az nakh dandoonemon zoodtar tamoom mishe!!!!!! post hamchin matalebi bedon moghaddameye ghabli va farhang sazi oun, kami jaye soal dare....
albate be kasi bar nikhoreha

[ بدون نام ] 1390/11/30 ساعت 04:19 ب.ظ

کاش می نوشتین که روش صحیح مسواک زدن چه طوریه؟

[ بدون نام ] 1390/11/30 ساعت 06:34 ب.ظ

avalan tarze sahihe mesvak zadan ghablan tooye weblog gharar dade shode badesham to vaghean mesvak zadan balad nisti?!

[ بدون نام ] 1390/11/30 ساعت 08:43 ب.ظ

اقای کدیور این موضوع را که دانشگاه بوشهر فهمید

f.ayanzadeh 1390/11/30 ساعت 09:20 ب.ظ

salam matlabe khubi bud be etelaatemun ezaf shod

[ بدون نام ] 1390/11/30 ساعت 09:20 ب.ظ

اقای کدیور خودتون داوطلب شید ثواب داره ها.دوست عزیز فردا نگرانی شما برطرق میشه به همته اقای کدیور.دکتر مسواک یادت نره

بصیری فرد 1390/11/30 ساعت 10:56 ب.ظ

مطلب علمی جالبی بود.ممنون از زحماتتون.

[ بدون نام ] 1390/12/09 ساعت 12:23 ق.ظ

Aghaye kadivar rafti roo moode dandoon vel nemikonia!mishe ye zare romantik tar matlab bezari?????

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد