داندانپزشک خوش قلب

الهی از تو خواهم با دل و جان
نگردد کس اسیر درد دندان

مریضی از دهنها رخت بندد
مریض از سرخوشی دائم بخندد

جوان باشد و یا در سن پیری
نباشد حاجت او جرمگیری

 پلاک از سطح دندانها به مسواک
شود با چند حرکت کاملا پاک

نروید آفتی بر نسج نرمی
نگیرد درد با سردی و گرمی

دگر سطح زبان سوزش نیابد
پس از این هیچکس روکش نخواهد

بدون درد سر خیلی به سرعت
شود حل مشکلات فک و صورت

دهان باشد چو باغی نوشکفته
بدون هیچ دندان نهفته

همه دندانشان بر روی قوسی
که باشد بی نیاز از ارتودونسی

نباشد هیچ پیری زار و نالان
گرفتار عذاب دست دندان

نخواهد پر شدن دندان شیری
و یا اس ام به قصد پیشگیری

نگردد زرد و تیره هیچ دندان
که سازد گلرخان محتاج درمان

بساط ایمپلنت و پست و روکش
شود جمع و فتد دیگش ز جوشش

عیان هرگز نگردد شاخک پالپ
نگیرد درد هرگز دال یا شارپ

عصبها بعد از این مستور مانند
ز کشتن یا کشیدن دور مانند

خداوندا تو لطفی مقتضی کن
به کل پوسیدگی را منتفی کن

به فضل خویش با طرحی هدفمند
تو خنثی کن اسید حاصل از قند

خلاصه جمله عالم را شفا ده
خودت یارانه آن را به ما ده

نظرات 3 + ارسال نظر
سورنا 1391/06/11 ساعت 07:41 ب.ظ

با تشکر از شما.یه سوال داشتم فرق پروتز ثابت با ایمپلنت چیه؟

پروتز به هر جسمی که به طور مصنوعی ساخته شده و جایگزین یک عضو از دست رفته بدن انسانی میشود اطلاق میگردد.... در زمینه دندانپزشکی پروتزها معمولا جایگزین دندانهای از دست رفته میشود ولی تنها شامل این مورد نیست و در مواردی که قسمتی از فک به دلایلی مثل سرطان و تصادفات و غیره از بین میرود توسط پروتز های مصنوعی که ساخته میشود جایگزین میگردد.در زمینه جایگزینی دندانهای از دست رفته ما از سه نوع پروتز استفاده میکنیم که شامل پروتز های متحرک ، ثابت و ایمپلنتها میشود که خود نوعی از پروتز ثابت میباشد .
یک راه ساده و ارزان پروتز متحرک میباشد از این دندونهایی که به راحتی میتونیم در بیاریم و معمولا یک چیز یوغوری است و هر بار که غذا میخوریم باید در بیاریم و بشوئیم ....و مواظب باشیم که قورتش ندیم ؟!خوب خیلی ها که امکانات مالی خوبی ندارند این گزینه را مجبور هستند که انتخاب کنند. معمولا به اینها فیلیپر میگویند.
پروتزهای ثابت (یا همان روکش‌های چینی) رایج‌ترین روش درمان در تمام دنیا برای جایگزین کردن یک یا دو دندان از دست رفته در شرایطی است که دندان‌های کناری در دهان وجود دارند. همچین پروتز ثابت اصلی‌ترین درمان برای بازسازی دندان‌های تخریب شده‌ای است که امکان انجام درمان‌های عادی ترمیمی برای‌شان وجود ندارد.

اگر یک یا چند دندان از دست رفته باشند و دندان‌های کناری وجود داشته باشند می‌توان دندان‌های کناری را تراش داده و یک پل (بریج) روی این پایه‌های باقیمانده سوار کرد که دندان یا دندان‌های غایب را جایگزین می‌کند.

ایراد بزرگ این درمان تراش خوردن دندان‌های سالم است که بسیاری از بیماران به‌همین دلیل آن‌را نمی‌پذیرند. اما در بازسازی دندان‌های به‌شدت تخریب شده که اغلب آنها تحت درمان ریشه قرار گرفته اند، ابتدا هسته‌ای شبیه شکل دندان تراش خورده روی دندان ساخته شده و سپس روکش روی این هسته سوار می‌شود.

سومین نوع درمانهای پروتز را ایمپلنت تشکیل می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید ایمپلنت یک پایه فلزی از جنس تایتانیوم است که با جراحی داخل استخوان فک کاشته می‌شود و بعد از شکل گیری استخوان در اطراف آن پروتز روی پایه نصب می‌شود. این درمان دارای دو فاز مجزای جراحی و پروتز است که دربرخی موارد توسط دو متخصص و در برخی موارد توسط یک دندانپزشک انجام می‌شود.

mamani 1391/06/14 ساعت 07:52 ق.ظ

کوچولوی خودم ، چرا اینقدر خودت رو اذیت می کنی
ازش خواسته که یه جای خاص دنبال هم بگردن .
خواهشا به مروارید ها بگو نبارند
ساحلش را اینقدر نیازارند

دکتر افشین قناد 1392/01/25 ساعت 11:55 ق.ظ

دوست عزیز سلام
فکر نمی کنید بهتر باشد اگر مطلبی را کار می کنید نام شاعر یا نویسنده آن را هم ذکر کنید؟
بخصوص وقتی در عنوان مطلب ، جایی برای نام نوسنده دارید و جلوی آن نام شخص دیگری غیر از شاعر این شعر نوشته ممکن است برخی خوانندگان اشتباه برداشت کنند .
با سپاس دکتر افشین قناد ( شاعر شعر مذکور )

با سلام فراوان خدمت جناب آقای دکتر؛عرض پوزش من را پذیرا باشید بنده قصد جسارت ندارم نام نویسنده ای که در بالا نوشته شده بصورت خودکار وبر اساس برنامه نویسی وبلاگ قرار میگیرد بنده باید در پایان شعر وزین وزیبای شما نام شما درج می کردم از این بابت بنده عذر تقصیر دارم حتما در یک پست جداگانه در وبلاگ این مطلب رو به همه اعلام میکنم که شعر مذکور متعلق به شما بوده . با سپاس فراوان از بازدید شما از وبلاگ ما امیدوارم باز هم بما سر بزنید و ما را از راهنمایی های خودتون بهرمند کنید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد